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Casearia Project

Where everything is born

Casearia is a project to promote the culture of the milk supply chain in the Italian regions,
which represents an economic and social value, with a deep and rooted history.

The initiative aims to present an economic development model through a specialized and quality event. The event is linked to the values of the authenticity of the territories of the Italian regions, while embracing a concept of economic and environmental sustainability, capable of relaunching micro-territoriality, the promotion of products and sustainable tourism. 

The idea was born from the observation that the sector's fairs and events are concentrated in Northern Italy, while in the rest of the country there are only events focused on regional specialties (buffalo mozzarella, parmesan, etc.). Hence the need to bridge the gap and develop an integrated offer between products, culture, tourism, towns, rural villages, environment, through an innovative, creative approach, in line with the policies of the European Union. The exhibition allows the visitor to live an immersive experience, through a sensorial and emotional journey.

© Le Iridi Digitali

Feel Casearia

Casearia it is an "open-air village" with entrance ticket. The stands will be attractive and in line with the best exhibition traditions. The area will allow access to the core products and selected "collateral" stands (desserts, beer, cured meats, etc.). The visitor will be able to visit the exhibitions, learn the company and product stories, carry out testing and purchases. The event will be accompanied by a catering & food, where genuine foods linked to local tradition will be prepared.

Other moments complementary to the event:

The conference, the awarding of the best products with a trophy created by the Millenaria Pontificia Fonderia Marinelli. The cultural space will see meetings focused on different topics, useful to companies and beyond, treated by leading experts and technicians on: State of the sector, development, marketing, health aspects, etc. The speakers will be recruited from the university world, from trade and sector associations, and administrators. The musical and recreational events will allow opening hours to be extended and also attract other target users. Casearia will also offer a free info point on the city, places to visit and accommodation facilities.

Image by Azzedine Rouichi

AGNONE

Città d'Arte

La Storia

La storia della cittadina di Agnone risale all'epoca romana, quando la città era conosciuta come "Agnunum" e faceva parte della regione della Sannio. Durante il Medioevo, Agnone fu contesa tra vari signori e famiglie nobiliari, tra cui i D'Aquino, i Caracciolo e i Caldora;

nello stesso periodo furono inoltre costruite numerose chiese e edifici storici, come la Chiesa di Santa Maria Assunta, il Palazzo San Francesco e il Palazzo della Corte.

Durante il Rinascimento, Agnone conobbe un periodo di grande splendore artistico, grazie all'influenza degli artisti locali e delle scuole d'arte italiane. La città divenne un importante centro di produzione di ceramiche artistiche, dipinti e sculture.

Oggi, Agnone è una città d'arte che ospita numerosi musei, gallerie d'arte e monumenti storici, tra cui la famosa Pontificia Fonderia Marinelli, simbolo della città. La città è nota anche per la lavorazione artigianale del rame, tramandata dai Mastri Artigiani.

Tradizione Casearia

Agnone è una città situata nella regione del Molise, in Italia, nota per la produzione di formaggi di alta qualità. La tradizione casearia di Agnone risale all'epoca romana, quando la città era famosa per la produzione di formaggi a base di latte ovino e caprino.

Durante il Medioevo, Agnone fu contesa tra vari signori locali e famiglie nobiliari, ma la produzione casearia continuò a prosperare. Nel corso dei secoli, i caseifici di Agnone svilupparono tecniche e segreti di produzione tramandati di generazione in generazione, che permisero di ottenere formaggi di alta qualità, apprezzati in tutto il mondo.

Nel XIX secolo, la produzione casearia di Agnone si diffuse a livello industriale, con la creazione di numerosi caseifici moderni che adottarono tecniche innovative per migliorare la qualità e la resa dei formaggi.

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